logo

[{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/ajduci2.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/02\/dsc05137.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/dsc-0204-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2025\/04\/99-3.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/img-0745-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/05\/cvrsnica.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/05\/100-5276.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2025\/04\/88-6.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/img-4822-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/img-4828-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/06\/emotions-3459666-960-720.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/img-8506-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2019\/09\/img-9021-min.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/02\/nac-p-dur.jpg"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/02\/img-5257.JPG"},{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/headers\/2018\/03\/vrhovi.jpg"}]
[{"img":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/articles\/2025\/08\/l-3d5fb624ae2ee2c35e3d37ca7da9f02d.jpg","thumb":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/articles\/2025\/08\/l-3d5fb624ae2ee2c35e3d37ca7da9f02d.jpg","full":"https:\/\/media.bhputovanja.ba\/articles\/2025\/08\/source\/l-3d5fb624ae2ee2c35e3d37ca7da9f02d.jpg","caption":"","dimensions":{"width":1024,"height":683}}]

Špela Cvitković-Iličić: SFF je geopolitička scena mira i kulturne diplomatije

14.08.2025 u 09:44

  • Novosti
  • 0

Nakon 35 godina rada u novinarstvu, od čega 28 kao dopisnica Hrvatske radiotelevizije iz Bosne i Hercegovine, Špela Cvitković‑Iličić objavila je knjigu „Sarajevskih 300: Sarajevo Film Festival u diskursima popularne geopolitike“. Knjiga je proizašla iz autoričinog doktorskog rada na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu, a u intervjuu za Fenu, kaže da knjiga predstavlja trogodišnje istraživanje o ulogama filmskih festivala u oblikovanju kulturnih narativa, međunarodnog ugleda i nenasilne komunikacije u regionu.

Cvitković‑Iličić ističe da je motiv za knjigu došao iz želje da se, nakon dugogodišnjeg izvještavanja o konfliktima i „stalnoj priči o ratu“, instalira drugačiji diskurs - diskurs mira i obrazovanja.

- Odista, ja sam se 35 godina bavila novinarstvom… i onda sam odlučila, kroz svoje daljnje studiranje - magistrirala sam Međunarodne odnose i nacionalnu sigurnost, doktorirala geopolitiku mira i nacionalnu sigurnost - da pokušavam progovoriti s druge strane, sa strane mira - kaže autorica.

Istraživanje je trajalo oko tri godine, pri čemu je autorica, kako navodi, tokom pandemijskog perioda imala više vremena za analizu.

- Za tri godine, za potrebe pisanja knjige, pogledala sam 75 filmova i osam serija. Svaka serija ima najmanje sedam ili devet sezona i shvatila sam da mnogo stvari možemo naučiti kroz film - navodi Cvitković‑Iličić.

Dodaje da je film za nju „prostor izražavanja slobode mišljenja s akademskim odmakom“ i da je upravo taj potencijal obrazovanja mladih naraštaja bio ključan razlog izbora SFF‑a kao studije slučaja.

Autorka objašnjava da se u metodologiji oslanjala i na teorije poput onih Maxa Webera, da je odslušala semestar teorije filma na Filozofskom fakultetu u Sarajevu i da je u radu koristila sve znanstvene metode dostupne u takvom istraživanju. Naglašava i da je manjkalo domaće literature te da se oslanjala i na inozemne izvore i konsultacije s mentorima.

Knjiga stavlja SFF u historijski i geopolitčki kontekst velikih festivala. Cvitković‑Iličić naglašava da su festivali kroz povijest imali političke i ideološke konotacije.

- Venecija kao festival koji je promovirao fašističku kinematografiju u međuratnom periodu, festival u Cannesu kao reakcija i protuteža, a Berlinale kao spona u Hladnom ratu. Nećete vjerovati koliko je to povezano… Venecijanski filmski festival je zapravo postao kao festival fašističkog filma pa se odlučilo preći u stvaranje Kanskog filmskog festivala kao protuteže fašizma - objašnjava.

Navodeći mišljenja međunarodnih kritičara, autorica podsjeća da su, prema nekim ocjenama, upravo Havana i Sarajevo među najvažnijim geopolitičkim festivalima svijeta. Posebno naglašava da je SFF član međunarodnih profesionalnih tijela koja kategoriziraju i postavljaju standarde festivala.

- Sarajevski filmski festival pripada međunarodnoj federaciji producenata koja vodi računa o svim festivalima na cijeloj planeti - oni su ti koji određuju ko je festival A, B, C ili D - ističe autorica.

Naziv knjige izveden je iz jednostavnog proračuna: SFF traje deset dana godišnje, a festival je proslavio 30. godišnjicu - deset dana puta trideset godina daje simboličnih 300 „sarajevskih“ dana filma.

Cvitković‑Iličić u knjizi snažno brani ulogu SFF‑a kao prostora u kojem se kroz deset dana manifestacije pričaju „sasvim drugačije“ priče od onih koje preovladavaju u političkim diskursima.

- To su najbolji dani u BiH tokom 365 dana kada se pričaju sasvim drukčije priče, vidi se da u toj zemlji žive sasvim normalni ljudi koji vole gledati filmove i razgovarati o filmovima - navodi.

Film, dodaje, pomaže u stvaranju identiteta i potiče toleranciju „ne samo prema različitim rasama i nacionalnostima nego i prema različitim osobnostima“.

Za empirijski dio rada autorica je 2021. godine provela anketu u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji. Rezultati pokazuju značajne geopolitičke razlike - u Federaciji BiH i u susjednim državama festival se prepoznaje kao važan faktor kulturne povezanosti, dok je u nekim dijelovima entiteta Republika Srpska i među dijelom ispitanika u Srbiji stav manje entuzijastičan.

- Ovisno o geopolitičkom položaju ispitanika, variraju osjećaj i mišljenja o Sarajevo Film Festivalu. U dijelu entiteta Republike Srpske više se umanjuje značaj, dok u Federaciji BiH većina ga prepoznaje kao vrlo značajan festival - kaže autorica.

Cvitković‑Iličić jasno artikulira stav da je festival moćan instrument kulturne diplomatije.

- Festival kao i knjige i kazališne predstave, je izvrstan alat kulturne diplomacije – naglašava.

Ipak, ona žali zbog stanja drugih kulturnih institucija u BiH i skreće odgovornost na državu.

- Srce mi se bukvalno cijepa kada vidim što se događa, recimo, sa Zemaljskim muzejom BiH, sa Historijskim muzejom. Često se nađem u sukobu mišljenja s mnogim intelektualcima koji kažu toliko se novaca daje za SFF, a ne daje se ostalim institucijama, ali to nije stvar SFF‑a, to je stvar države Bosne i Hercegovine - podsjeća Cvitković‑Iličić. 

Autorica analizira i kako su globalni događaji utjecali na festival. Nakon 11. septembra 2001., kako navodi, međunarodna pažnja prema SFF‑u porasla je - očekivalo se kako će se festival postaviti u novom globalnom okviru.

- Nakon 2001. godine, sve su oči bile uprte u Sarajevo Film Festival, na koji način će oni odraditi tu poziciju. Međutim, Sarajevo Film Festival je izvrsno odradio svoju tadašnju ulogu: napravili su savršen program, prostor razgovora, slobode mišljenja – smatra Cvitković‑Iličić. 

Kao primjer donosi gostovanje trojice muškaraca čija su iskustva poslužila kao osnova za film Put u Guantanamo. Knjiga se ne libi biti poveznica između filma i vojne prakse. Cvitković‑Iličić citira izvještaje i primjere koji ilustriraju kako su vojne institucije i industrije često koristile film kao alat.

- Izvještaj Pentagona kaže da su oni svojim vojnicima koji su radili ispitivanje u Guantanamu pokazivali primjer na koji način treba ispitivati zatočenike – npr. u filmu „Bitka za Alžir“ 1956. – kazala je Cvitković‑Iličić. 

Nadalje, spominje povezanost Pentagona i Hollywooda te kako su filmski narativi, poput Ramba ili akcijskih blockbustera, doprinijeli popularnom razumijevanju američke vanjske politike.

- Kada su ih pitali zašto Amerikanci interveniraju, najbolje će vam to pojasniti ako pogledate filmove Ramba - navodi autorica kao ilustraciju kulturne sinergije politike i filma.

Posebno poglavlje posvećeno je ulozi žena u kinematografiji - domaćim autoricama čiji rad mijenja narative i političke percepcije te slučajevima iz šire povijesti kinematografije. Autorica spominje Leni Riefenstahl i njenu „Triumf volje“ kao primjer redateljice koja je tehnički unaprijedila filmski jezik, ali i problematiku etike i ideologije.

- Ona je prva žena koja se bavila režijom i snimala‘“Triumf volje. Ti kadrovi, čizme vojnika koje marširaju, kasnije se vide u modernim filmskim estetikama - podsjeća Cvitković‑Iličić. 

Cvitković‑Iličić kaže također da je potaknula čitatelje i istraživače da otvore teme uloge žena u nacionalnoj sigurnosti i kulturi.

Knjiga ne izbjegava temu domaće kinematografije i često prisutnu ratnu tematiku. Autorica kaže da razumije zašto redatelji poput Pjera Žalice ostaju vezani uz ratnu tematiku: Autorica citira Žalicu koji kaže:

"Mislim da ću uvijek, čitav život praviti filmove koje imaju vezu s ratom, na ovaj ili onaj način jer nas je to obilježilo".

Cvitković‑Iličić dodaje da je važno da mladi susretnu prošlost kroz film kako bi je razumjeli i kako se ne bi ponovila. Navodi i suvremene primjere.

Na kraju knjige nalazi se dodatak u kojem autorica navodi sve analizirane filmove i serije, uz osnovne podatke (godina, redatelj, glumačka postava) i kratku geopolitičku bilješku „zašto gledati / zašto ne gledati“. Autorica ističe praktičnu vrijednost tog priloga.

- Svaki film ima poveznicu zbog čega ga pogledati ili ne gledati, samo za jedan film sam napisala da ga ne treba gledati jer je strašno mučan – navela je Cvitković‑Iličić. 

Kao osobnu preporuku ističe seriju „Zvjezdane staze“, zbog antologijske scene koja je, kako navodi, važna za pokazivanje društvenih razbijanja tabu tema. U toj seriji, prisjeća se, poljubac između dvije rase postao je prekretnica u televizijskoj povijesti.

Cvitković‑Iličić zaključuje knjigu apelom za daljnja istraživanja i veću institucionalnu brigu za kulturu.

- Cilj ove knjige je znanstveno pokušati objasniti važnost jednog festivala za područje kao što je BiH i nadam se da će poslužiti budućim istraživačima kao osnova – napomenula je Cvitković‑Iličić. 

Također poziva čitatelje i mlađe generacije.

- Vjerujem da filmski festival može promijeniti percepciju zemlje u globalnom javnom prostoru. Zato Sarajevo Film Festival zaslužuje potpunu podršku - smatra Cvitković‑Iličić. 

Autorica također priznaje mogući akademski skepticizam zbog empirijskog pristupa (gledanje filmova i serija kao izvor dokaza), ali ostaje optimist.

- Možda akademska zajednica bude skeptičan, ali iskreno se nadam da će nešto naučiti i pokušati gledati kroz moje naočale - zaključila je u intervjuu za Fenu autorica knjige Sarajevskih 300: "Sarajevo Film Festival u diskursima popularne geopolitike“ Špela Cvitković‑Iličić. 

 SARAJEVO FILM FESTIVAL KULTURA KNJIGA

Podijelite ovaj sadržaj!

Komentara: 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije BHPutovanja.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.

  • Trenutno nema komentara, budi prvi da ostaviš svoj komentar ili mišljenje!

Možda vas zanima i ...

loading ...